امتیاز به ما یادت نره!

آداب و رسوم عروسی ایرانی در این کشور از دیرباز یکی از مهم ترین ویژگی های هر ازدواج به شمار می رود. علاوه بر اینکه در کشور عزیزمان تعدادی از این آداب بین افراد مشترک است؛ برخی مراسم ها و رسومات نیز وجود دارد که مخصوص به هر قوم، منطقه یا شهر خاصی است.
فرآیند ازدواج در ایران از گذشته تاکنون تغییرات بسیاری داشته است اما امروزه برای تکمیل کردن امر ازدواج باید مراسم های مختلفی را با آداب و رسوم های خاص خود پشت سر بگذاریم.
به همین دلیل است که اگر ما بخواهیم با تمام جزئیات به آداب و رسوم عروسی بپردازیم، کاری غیرممکن خواهد بود. بنابراین در این مقاله به معرفی گام به گام و مرحله ای رسومات رایج برای برگزاری عروسی خواهیم پرداخت. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه ما را در ادامه همراهی کنید.

آشنایی با آداب و رسوم عروسی ایرانی

برگزاری هر یک از مراسم های ازدواج در باغ تالار شرق تهران یا دیگر مکان ها از خواستگاری گرفته تا عروسی در ایران و کشورهای دیگر آداب و رسوم مختلفی دارد. به طوری که این رسومات متناسب با شهر، قومیت، خانواده ها وغیره نیز برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد.
بنابراین شما باید پیش از هر چیز با اصول این رسومات آشنا شوید و سپس مطابق با قومیت، شهر، خانواده و سلایق خود نسبت به اجرای آن ها اقدام کنید. پس ما در ادامه برای کمک به شما مراحل و آداب و رسوم عروسی در ایران را به طور کامل معرفی می کنیم:

خواستگاریخواستگاری

خواستگاری اولین مرحله از آداب و رسوم عروسی ایرانی به شمار می رود. در گذشته برای انجام تشریفات مجالس خواستگاری ابتدا خانواده داماد به انتخاب یک عروس مورد پسند برای خانواده خود می پرداختند و بعد مراسم عروسی را جلو می بردند.
در حالی که امروزه معمولا عروس و داماد قبل از ازدواج مورد انتخاب یکدیگر قرار می گیرند و سپس خانواده داماد طبق رسومات گذشته ایرانی اقدام به برگزاری مراسم خواستگاری خواهند کرد. از جمله رسومات این مراسم می توان به بردن گل و شیرینی توسط خانواده داماد و پذیرایی چای توسط عروس از مهمانان اشاره کرد.

تعیین مهریه

مشخص کردن مهریه معمولا در جریان مراسم خواستگاری به صورت خودکار اتفاق می افتد. زیرا نزد ایرانیان مهریه نوعی هدیه و کادوی داماد به عروس است و هر زمانی که عروس بخواهد می تواند آن را از داماد طلب کند.
در آداب و رسوم عروسی ایرانی میزان مهریه با توافق خانواده های عروس و داماد مشخص می شود که در بیشتر موارد سکه بهار آزادی است. در زمان اجرای خطبه عقد میزان مهریه به طور کامل و دقیق در عقد نامه نوشته می شود و به همین سبب مهریه به صورت شرعی و عرفی ثبت قانونی خواهد شد.

دوران نامزدی

نامزدی یکی از بخش های جدید ازدواج و عروسی در ایران به شمار می رود. زیرا در گذشته پس از انتخاب والدین عروس و داماد خیلی سریع با یکدیگر عقد می کردند. امروزه پس از تمام شدن مراحل مختلف خواستگاری عروس و داماد ترجیح می دهند مدتی را تحت عنوان نامزد در کنار یکدیگر باشند.
هدف از مشخص کردن زمان نامزدی شناخت بهتر خانواده ها از یکدیگر به خصوص عروس و داماد است اما این ارتباط معمولا زیاد طولانی نیست و در نهایت منجر به ارتباط بهتر طرفین با یکدیگر خواهد شد. البته در مواردی که خانواده ها تمایل داشته باشند، با برگزاری مراسم نامزدی به رابطه عروس و داماد بین مردم رسمیت می بخشند.

جشن حنابندان

جشن حنابندان یکی دیگر از مراسم هایی است که در آداب و رسوم عروسی ایرانی جایگاه ویژه ای برای خود دارد. اگر بخواهیم معادل غربی آن را تا حدودی مشخص کنیم، مراسمی شبیه به جشن خداحافظی با دوران مجردی است.جشن حنابندان
برای برگزاری این مراسم که معمولا تنها برای عروس است از تدارکاتی مانند تشریفات عروسی استفاده می شود. همانطور که از عنوان این مجلس بر می آید، عروس و گاهی داماد بر روی دستان خود حنا می گذارند. این کار در واقع نوعی نماد برای به پایان رسیدن زمان مجردی و وارد شدن به دوران متاهلی محسوب می شود.
این مراسم در بسیاری از شهر های ایران و در بین اقوام ایرانی اهمیت زیادی دارد و به همین سبب است که جشن حنابندان را در باغ تالارهای زیبا برگزار می کنند. همچنین از سایر خانم های فامیل می خواهند تا آن ها نیز برای همراهی با عروس نقش های مختلفی از حنا را روی دستان خود بگذارند.

اگرچه چندی پیش افراد به آداب و رسوم عروسی ایرانی اهمیتی نمی دادند اما امروزه توجه عروس ها و دامادها به این رسومات بسیار زیاد شده است. به طوری که افراد تلاش می کنند نه تنها این آداب را به درستی رعایت کنند بلکه از آن ها برای ثبت خاطرات در صفحات مجازی یا عکس های خود استفاده می کنند. آداب و رسوم عروسی در ایران در شهرها، قوم ها و خانواده های مختلف تاحدودی متفاوت است اما در بسیاری موارد در اصل یکسان هستند. این رسومات شامل مراسم های خواستگاری، نامزدی تا عروسی و هزینه ها، نوع برگزاری، پذیرایی وغیره در این مجالس می شود.

مراسم عقد

در آداب و رسوم عروسی ایرانی مراسم عقد از اهمیت بالایی برخوردار است. قوم های مختلف در ایران برای برگزاری این مراسم رسومات خاص خود را دارند. از ابتدا تا انتهای به انجام رسیدن مراسم عقد مراحل بسیار مختلف و متفاوتی در جریان است که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

چیدن سفره عقد

سفره عقد یکی از نمادین ترین بخش های عروسی ایرانی است که در واقع به نوعی نشان دهنده سفره ای است که دو زوج جوان در آینده و در زندگی خود قرار است آن را داشته باشند. به همین دلیل لوازم و وسایلی که در داخل آن قرار می گیرد، هر یک دارای معانی خاص و زیبایی برای خود هستند.
در آداب و رسوم عروسی ایرانی سفره عقد معمولا در محلی با نور زیاد و روشن پهن می شود و عروس و داماد بر بالای سفره می نشینند و سپس خطبه عقد خوانده می شود. از جمله لوازم داخل سفره عقد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• سکه طلا: نمادی از ثروت و موفقیت در زندگی مشترک.
• تخم مرغ و آجیل: نمادی از باروری و پر برکت بودن زندگی.
• عسل: نمادی از شیرینی و گرانبها بودن لحظه های زندگی.
• آینه و شمعدان: نمادی از روشنایی و نور که در واقع از سنت های گذشته و باستانی زرتشتی ایرانی برگرفته شده است.
• اسپند: نماد دور کردن چشم بد و حسد از زندگی.
برای تهیه وسایل و دیزاین و چیدن سفره عقد می توانید از مراکز خدمات عروسی همچون یاکند کمک بخواهید.

خطبه عقد

در حین جاری شدن خطبه عقد دوستان و آشنایان عروس و داماد یک تکه پارچه توری معمولا به رنگ سفید را بر بالای سر عروس و داماد می گیرند. سپس یک فرد باتجربه مشغول به ساییدن دو کله قند می شود که در واقع نمادی برای رسیدن این زندگی جدید به شادی و شیرینی و خوشبختی است.
در همین حین است که عاقد خطبه عقد را سه مرتبه جاری می کند و در نهایت عروس و داماد با گفتن جواب بله در آداب و رسوم عروسی ایرانی زندگی مشترک خود را آغاز خواهند کرد.

فرو بردن انگشت در عسلفرو بردن انگشت در عسل

همانطور که پیش تر ذکر شد، درون سفره عقد معمولا یک ظرف عسل قرار دارد که نشان دهنده شیرینی در زندگی مشترک است. معمولا رسم این چنین است که داماد ظرف عسل را در دست می گیرد و عروس و داماد انگشت خود را درون ظرف عسل می کنند و مقداری عسل را به یکدیگر می دهند.
هدف از انجام این رسم نشان دادن علاقه زیاد زن و شوهر به یکدیگر و ترویج شادی و شیرینی در طول سال های زندگی مشترک بین آن ها است.

مراسم عروسی

در استان ها و شهرهای مختلف ایران مراسم عروسی به شیوه ها و روش های متفاوتی برگزار می شود. در بعضی مناطق ایران مراسم عروسی گاهی بین سه تا هفت شبانه روز ادامه دارد که در واقع این شیوه از برگزاری مراسم نیز به نوعی ریشه در فرهنگ تاریخی ایرانی ها داشته است.
معمولا شهر های جنوبی و غربی هم چنان نیز پس از گذشت سالیان دراز و طولانی این ویژگی را به عنوان یکی از آداب و رسوم عروسی ایرانی در خرده فرهنگ خود حفظ کرده اند. یکی دیگر از تفاوت های برگزاری مراسم عروسی در این است که بعضی از بخش های ایران ترجیح می دهند پس از جاری شدن خطبه عقد و در همان شب مراسم عروسی را با استفاده از خدمات مجالس عروسی برگزار کنند.
اما در بخش هایی دیگر از کشور گاهی فاصله بین زمان عقد و عروسی حتی به چند سال هم می تواند برسد. حال در ادامه به ویژگی ها و جزئیات ریز چگونگی برگزاری مراسم عروسی ایرانی می پردازیم:

هزینه های عروسی

معمولا اکثر خانواده های ایرانی به دلیل بالا بودن هزینه های برگزاری عروسی در گرانترین باغ تالار تهران ترجیح می دهند که خانواده عروس و داماد با یکدیگر هزینه ها را تقسیم کنند. به این شکل فشار زیادی بر یک خانواده یا داماد در ابتدای زندگی وارد نمی شود. البته در ازدواج هایی که به شیوه سنتی و اصیل ایرانی برگزار می شوند، تمام هزینه ها بر عهده خانواده داماد است.

محل برگزاری مراسم

در آداب و رسوم عروسی ایرانی در گذشته اکثر خانواده ها برای مدیریت کردن منابع مالی خود چنین تصمیم می گرفتند که مراسم را درون خانه شخصی خود برپا کنند. در حالی که امروزه و با تغییر یافتن نحوه برگزاری جشن های عروسی معمولا مراسم ها در مکان هایی همچون باغ، تالار و باغ عمارت در تهران یا دیگر مناطق برگزار می شوند.

نحوه پذیرایی در عروسی

در طول جشن عروسی معمولا مرسوم است که از میوه و شیرینی برای پذیرایی مهمان ها استفاده و در انتهای مراسم نیز شام سرو شود. نوع میوه و پذیرایی کاملا سلیقه ای است و به زمان برگزاری عروسی، بودجه و عواملی از این دسته بستگی دارد.
همچنین در منوی انتخابی ایرانی ها هیچ غذایی لذیذتر از چلو کباب کوبیده نیست. به همین دلیل معمولا شام مراسم های عروسی ترکیبی از غذاهایی مانند چلو کباب یا جوجه کباب است.

عروس کشونی

عروس کشونی از جمله مراسم هایی است که در آداب و رسوم عروسی ایرانی طرفداران بسیاری دارد. در این مراسم عروس و داماد پس از برگزاری عروسی در باغ عروسی در تهران با شادی و شوق بسیار سوار بر ماشین گل زده خود می شوند.
سپس به همراه دوستان و آشنایان به سمت خانه عروس که از قبل آماده شده است، می روند. در طول عروس کشونی معمولا مردان فامیل در محل های متفاوتی می ایستند و مراسم رقص و پایکوبی خود را در طول مسیر اجرا می کنند.

پاانداز

این مراسم که یکی از قدیمی ترین آداب و رسوم عروسی در ایران به شمار می رود، هنگامی اجرا می شود که عروس به جلوی درب منزل خود می رسد. پیش از وارد شدن عروس به خانه معمولا یک ریش سفید و بزرگ فامیل گوسفندی را به نشانه سلامتی و دعای خیر پشت سر عروس و داماد قربانی می کند.
پس از قربانی کردن گوسفند، بزرگان فامیل به ترتیب جلو می آیند و کادویی را تقدیم به عروس و داماد می کنند. این رسم نشانه ای از هدیه دادن آن ها برای تبریک آغاز زندگی مشترک است.

پاتختی

پاتختی یکی دیگر از آداب و رسوم عروسی ایرانی است که دقیقا فردای روز عروسی برگزار می شود. در این مراسم خانم های فامیل همگی دور هم جمع می شوند و با رقص و پایکوبی دعای خیر خود را بدرقه راه تازه عروس می کنند.
در طول انجام این مراسم نیز هر کسی که با خود کادویی آورده است، آن را به عروس می دهد تا حسن نیت خود را به خانواده عروس و داماد نشان دهد.

ماه عسل

ماه عسل آخرین مرحله ازدواج ایرانی است که در آن عروس و داماد تصمیم می گیرند که به شهر یا کشور دیگری سفر کنند. آن ها با این کار سعی می کنند اوقات خوشی را با یکدیگر داشته باشند و اولین خاطره مشترکشان را باهم بسازند. مدت زمان، نوع سفر، شهر مقصد وغیره به سلیقه و معیارهای عروس و داماد بستگی دارد.سفره عقد با استند

برگزاری عروسی طبق آداب و رسوم با بهترین مرکز تشریفات

تا به اینجا به خوبی با رسوم مراسم عروسیی آشنا شدید. حال باید بدانید با کمک مراکز تشریفات عروسی مانند مجموعه یاکند مجلس خود را طبق این رسومات برگزار کنید. زیرا این پرسنل یاکند با تمامی آداب و رسوم شهرها، خانواده ها و قومیت های مختلف آشنایی نسبی دارند.
همچنین در رزرو مکان، پذیرایی، دیزاین وغیره به شما کمک می کنند. به طوری که شریفات یاکند می توانید مراسم های خواستگاری تا عروسی خود را به بهترین شکل و همانگونه که در ذهن خود تصور کرده اید به واقعیت تبدیل کنید.

کلام پایانی

در این مقاله گفته شد که آداب و رسوم متفاوتی برای عروسی ایرانی وجود دارد که به عوامل مختلفی وابسته است. به همین دلیل ما به اصلی ترین رسومات و مراحل برگزاری این مراسم پرداختیم. از جمله این مراسم های اصیل ایرانی به حنابندان، پاتختی، مراسم عروسی، پاانداز وغیره اشاره شد و دانستید که آداب و رسوم برگزاری هر یک چگونه است.
سپس متوجه شدید که با کمک مراکز تشریفاتی و خدمات عروسی می توانید صفر تا صد عروسی خود را طبق آداب و رسوم خانواده، قومیت یا شهر خود برگزار کنید. در این راستا گفته شد که با استفاده از خدمات تشریفات یاکند امکان برگزاری این مراسم ها و آداب و رسوم به بهترین شکل ممکن وجود دارد. برای بهره مندی از این خدمات کافی است با شماره های تماس موجود ارتباط برقرار کنید.