امتیاز به ما یادت نره!

تا به حال به این فکر کرده اید که در چند مرحله می توان تدارکات مراسم نامزدی را انجام داد؟ مراسم نامزدی یکی از مجالس ابتدایی و رسمی آشنایی و ارتباط خانواده های عروس و داماد محسوب می شود که برخی از خانواده ها به برگزاری آن اهمیت زیادی می دهند. بعضی از خانواده ها نیز از آن عبور می کنند و مستقیم به سوی مراسم عقد می روند.

به احتمال زیاد شما جز دسته اول هستید و به همین دلیل باید بدانید برگزاری این مراسم همچون مجالس دیگر از جمله عروسی، عقد وغیره تدارکات و تشریفات به خصوصی دارد. چنان که طبق رسوم مناطق و فامیل های گوناگون برخی از آن ها برعهده خانواده عروس و بعضی برعهده خانواده داماد هستند.

این تدارکات از صفر تا صد برگزاری نامزدی را شامل می شوند و مرحله به مرحله هستند. بنابراین اگر قصد برگزاری بهترین مراسم نامزدی را دارید، باید به خوبی با این مراحل و چگونگی آن ها آشنا شوید.

تدارکات مراسم نامزدی

یکی از بهترین مجموعه های تدارکات مراسم نامزدی در تهران مجموعه تشریفاتی یاکند می باشد.

آشنایی با تدارکات مراسم نامزدی

یکی از اولین مراسم هایی که پس از خواستگاری به صورت رسمی با حضور خانواده های عروس و داماد برگزار می شود و نشان از جدیت و رسمیت ازدواج آن ها دارد، نامزدی است. برگزاری این مجلس به این معنا است که داماد به صورت رسمی پاسخ مثبت عروس را دریافت کرده است و این مراسم برای شادباش شروع مسیر ازدواج برگزار می شود.

چنان که در مراسم نامزدی داماد انگشتری به عنوان نشان را در دست عروس می کند تا زمان عقد و عروسی فرا برسد. البته برخی از خانواده ها بدون برگزاری این مجلس به سوی عقد می روند اما اگر شما جز آن ها نیستید، باید آشنایی کافی را نسبت به مراحل تدارکات و تشریفات نامزدی کسب کنید. این مراحل عبارت هستند از:

انتخاب زمان برگزاری

اولین مرحله از تدارکات مراسم نامزدی، انتخاب و تعیین زمان برگزاری این مجلس است. تعیین تاریخ و ساعت برگزاری نامزدی به عوامل بسیاری بستگی دارد. در ایران بعضی از خانواده ها همان ابتدا این مراسم را برگزار می کنند و زمان عقد و عروسی را چند ماه بعد در نظر می گیرند.

این در حالی است که برخی از خانواده های دیگر پس از خواستگاری زمانی را برای آشنایی در نظر می گیرند و بعد از چند ماه نسبت به برگزاری مراسم نامزدی اقدام می کنند. نکته دیگر در این رابطه این است که بسیاری از افراد به خوش یمنی مناسبت های شاد اسلامی مانند اعیاد و تولد امامان، تلاش می کنند زمان برگزاری این مجلس را با یکی از این مناسبت ها پیوند بزنند.

دسته ای دیگر از مردم نیز به قمر در عقرب و نجوم و بروج اعتقاد بسیاری دارند و سعی می کنند در روزهایی که قمر در عقرب نیست، نسبت به برگزاری این مجلس اقدام کنند. بنابراین می توان گفت تاریخ برگزاری نامزدی به عقاید، رسوم و شرایط خانواده ها بستگی دارد.

ساعت و زمان دقیق برگزاری این مجلس نیز معمولا شب هنگام یا عصر است. زیرا بسیاری از خانواده ها این مجلس را همراه با رقص و پایکوبی، سرو شام وغیره برگزار می کنند. به همین دلیل شب ها که افراد از شغل و امورات فارغ هستند، برای برگزاری نامزدی زمان مناسبتری است. پس این بخش از تدارکات مراسم نامزدی تهران باید با توافق خانواده ها و عروس و داماد انجام شود.

انتخاب مکان برگزاری نامزدی

مرحله دوم از تدارکات برگزاری این مراسم به انتخاب و تعیین مکان آن مربوط می شود. طبق رسوم اصلی ایرانیان که در بسیاری از شهرها و اقوام همچنان پابرجا است، خانواده عروس باید مکان مجلس نامزدی را انتخاب کنند و این مورد برعهده آن ها است.

به همین دلیل در بسیاری از موارد خانواده عروس نسبت به برگزاری این مراسم در منزل شخصی خود اقدام می کنند. زیرا معمولا در نامزدی تنها افراد نزدیک و بزرگان فامیل دعوت می شوند و تعداد زیاد نیست. اما در صورتی که قصد دعوت مهمانان زیاد را دارید یا منزل شما ظرفیت برگزاری این مراسم را ندارد، می توانید نسبت به رزرو تالارها و باغ تالارها مانند باغ تالار جاجرود در تهران اقدام کنید.

دکوراسیون و دیزاین فضا

امروزه دکوراسیون و دیزاین در برگزاری مراسم ها حرف اول را می زند و به همین دلیل از جمله مهم ترین بخش های تدارکات مراسم نامزدی به شمار می رود. از جمله مدرن ترین روش های چیدمان و دکوراسیون فضای مجلس نامزدی که بسیار پرطرفدار است، می توان به استفاده از استند و میزهای طبقاتی اشاره کرد.

به طوری که استندهای مستطیلی یا دایره ای شکل را به عنوان جایگاه عروس و داماد در بخشی از فضا قرار می دهند و سپس میزهای کوچک بزرگ را برای قرارگیری هدایای نامزدی روبه روی آن چیدمان می کنند. این استند و میزها می توانند چوبی یا فلزی با رنگ ها و طرح های مختلف باشند.

سپس بسیاری از افراد استند و میزها یا یک میز بزرگ را با استفاده از بادکنک ها یا گل های طبیعی و مصنوعی دیزاین می کنند. برای داشتن دکوراسیون و دیزاینی زیبا در مجلس نامزدی بدون هیچ زحمتی، می توانید از خدمات مجالس مراکز تشریفاتی همچون یاکند بهره مند شوید.

تهیه کیک

تا به اینجا تدارکات مجلس نامزدی برعهده خانواده عروس بود اما از این بخش به بعد در رسوم بسیاری از اقوام ایرانی برعهده داماد است. تهیه کیک دیگر مرحله از تدارکات مراسم نامزدی تهران به شمار می رود که باید توسط داماد انجام شود.

کیک نامزدی باید طرح مشابه و همرنگ با دکوراسیون و دیزاین فضا داشته باشد. به عنوان مثال اگر فضای این مراسم را با گل های سفید و صورتی دیزاین کرده اید، کیک باید خامه ای سفید و گل ها و طرح هایی صورتی داشته باشد تا هارمونی برقرار شود.

اندازه و مقدار کیک نیز به تعداد مهمانان بستگی دارد. البته کیک های کوچک و چند طبقه نسبت به کیک های بزرگ یک طبقه جلوه و زیبایی بیشتری برای عکس ها دارند.

تهیه گل و لباس نامزدی

دیگر مراحل تدارکات این مجلس به خرید دسته گل عروس و لباس نامزدی مربوط می شود که آن ها نیز برعهده خانواده داماد هستند. دسته گل عروس باید گل هایی به رنگ گل ها یا بادکنک های فضا داشته باشد. در واقع شما باید یک یا دو رنگ را به عنوان تم انتخاب کنید و کلیه تزئینات، لباس ها و وسایل را هماهنگ با آن ها بخرید.

در گذشته خرید دسته گل در بهترین تدارکات مراسم نامزدی مرسوم تر بود اما امروزه به جای دسته گل از گل های تزیین شده خوشه ای روی دست عروس استفاده می کنند. همچنین دستبندهایی با گل های طبیعی برای مجلس نامزدی کاربرد بسیاری دارند که باعث زیبایی و جلوه بسیار در عکس ها می شوند.

لباس نامزدی نیز در بسیاری موارد برعهده داماد است. در این رابطه باید بدانید بسیاری از عروس ها و دامادها رنگ لباس های خود را در این مراسم ست می کنند. مرسوم ترین لباس برای داماد در نامزدی، کت و شلوار، پیراهن و شلوار یا جلیقه و شلوار است.

در واقع باید لباسی رسمی و مجلسی پوشیده شود و رنگ پیراهن همرنگ لباس عروس باشد. عروس ها نیز در برخی موارد پیراهن هایی با دامن های بلند یا کوتاه را برای مراسم خود انتخاب می کنند. بعضی از عروس ها نیز با توجه به اهمیت حجاب یا مختلط بودن مجلس نامزدی ترجیح می دهند لباس های پوشیده مانند کت و شلوار، کت و دامن یا پیراهن های پوشیده همراه با توربان تهیه کنند. در هر صورت بهتر است رنگ لباس عروس همرنگ تم مراسم انتخاب شود تا جلوه بیشتری داشته باشد.

تهیه انگشتر و هدایای نامزدی

بخش دیگر از تدارکات مراسم نامزدی شامل خرید انگشتر و هدایای نامزدی می شود که باز هم برعهده خانواده داماد است. از گذشته تاکنون مرسوم است که در این مجلس خانواده داماد انگشتری را به عنوان نشان در دست عروس می کنند تا مشخص باشد که عروس و داماد به صورت رسمی یکدیگر را برای زندگی مشترک انتخاب کرده اند.گل آرایی و تزئینات عروسی

نوع، شکل و طرح این انگشتر کاملا به سلیقه و بودجه افراد بستگی دارد اما معمولا انگشترهای نگین دار به خصوص مدل های تک نگین برای نامزدی مناسب تر هستند. همچنین توصیه می کنیم اگر می توانید حتما از نظر و سلیقه عروس در این راستا کمک بگیرید. زیرا او باید تا همیشه این انگشتر را به دست داشته باشد.

علاوه بر انگشتر، بسیاری از خانواده ها برای عروس تازه خود هدایای دیگری نیز تهیه می کنند. این هدایا در خانواده ها و اقوام مختلف ممکن است متفاوت باشد اما مرسوم ترین آن ها این است که یک ست لباس تهیه کنند.

کفش، کیف، مانتو، روسری، چادر وغیره از جمله مرسوم ترین هدایای نامزدی هستند که برخی از خانواده ها تنها به کفش و کیف و روسری یا چادر بسنده می کنند.

دعوت مهمانان

یکی دیگر از مراحل تدارکات مراسم نامزدی تهران و شهرستان ها، دعوت مهمانان است. این مرحله بیشتر برعهده خانواده عروس است اما می توان تقسیم کار انجام داد. به شکلی که هر خانواده مهمانان خود را دعوت کند.

برای دعوت مهمانان مجلس نامزدی روش های مختلفی وجود دارد. می توان مهمانان را با تماس تلفنی، پیامک، تماس تصویری یا به صورت حضوری دعوت کرد اما از این بین فرستادن کارت دعوت روشی قدیمی اما به روز و باکلاس تر است.

بنابراین اگر می خواهید مهمانان مراسم خود را با احترام تمام دعوت کنید، پیشنهاد می دهیم کارت دعوت هایی شیک، متناسب با تم مراسم تهیه کنید و برای آن ها بفرستید. امروزه مدل های مختلفی از کارت دعوت ها وجود دارند که برخی نیز دیجیتالی هستند و شما باید متناسب با سلیقه و بودجه خود یکی از بهترین آن ها را انتخاب کنید.

پذیرایی و شام

آخرین مرحله از تدارکات مراسم نامزدی، پذیرایی و سرو شام در این مجلس است. به طور معمول خانواده عروس باید پذیرایی و سرو شام در این مجلس را برعهده بگیرند اما در بعضی اقوام، خانواده داماد شام را برعهده می گیرند و خانواده عروس تنها پذیرایی را انجام می دهند.

پذیرایی این مهمانی شامل موارد مختلفی مانند میوه، شیرینی و نوشیدنی می شود. نوع نوشیدنی و میوه ها به فصل بستگی دارد و شیرینی نیز در شهرهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال معمولا در اصفهان علاوه بر شیرینی در این مراسم حتما از گز نیز برای پذیرایی استفاده می کنند.

شام مراسم نامزدی نیز باید متناسب با ذائقه اکثر مهمانان انتخاب شود. البته امروزه بسیاری از خانواده ها با توجه به تعداد کم مهمانان در نامزدی، نسبت به سرو چند مدل غذا، پیش غذا، دسر و حتی فینگرفود اقدام می کنند. در این راستا می توانید برای سهولت کار از خدمات مراکز تشریفات حرفه ای عروسی همچون یاکند استفاده کنید.

بهترین تدارکات مراسم نامزدی با یاکند

همانطور که متوجه شدید، تدارکات مراسم نامزدی مراحل زیاد و مختلفی دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد با توجه به مشغله های امروزی، زمان و انرژی کافی برای انجام این تدارکات را ندارند. با توجه به این موضوع مراکز تشریفاتی بسیاری همچون یاکند در زمینه انجام کلیه تشریفات و تدارکات مجالس مختلف از جمله نامزدی فعالیت می کنند و به یاری افراد می شتابند.

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که تشریفات مجالس چه خدماتی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید مجموعه هایی همچون یاکند صفر تا صد برگزاری یک مراسم مانند نامزدی را برعهده می گیرند. به طوری که شما بدون هیچ زحمتی و همچون یک مهمان می توانید در مجلس خود حاضر و شوید و از لحظات آن لذت ببرید.

در نتیجه

مراسم های مختلفی مانند نامزدی تدارکات به خصوصی دارند. این تدارکات مرحله به مرحله و برخی توسط عروس و بعضی توسط داماد باید انجام شوند. بهترین تدارکات مراسم نامزدی شامل انتخاب زمان و مکان برگزاری مراسم، دیزاین و دکوراسیون، خرید گل، کیک و انگشتر، دعوت مهمانان و پذیرایی و سرو شام می شود.

بنابراین می توان گفت تدارکات این مجلس بسیار و وقت گیر هستند اما شما با کمک مراکز تشریفاتی مانند یاکند می توانید به راحتی آن ها را به انجام برسانید. زیرا پرسنل متخصص یاکند در تمامی مراحل به شما مشاوره می دهند و حتی صفر تا صد برگزاری نامزدی را برعهده می گیرند.

به طوری که شما تنها کافی است با شماره های تماس ما ارتباط برقرار کنید تا همچون مهمان در مراسم خود حضور داشته باشید و هیچ کاری انجام ندهید. یاکند خواسته ها و رویاهای شما را می شنود و سپس به بهترین شکل آن ها را به واقعیت تبدیل می کند.